mars 2011

Dag 50, mandag - avreise

Opp og hoppe på jobb igjen, mens mor og Georg dro til Ebo Town ABC-school med Faraba og Muhammed Touray for å besøke fadderbarna Georg har fått mens han har vært her. En kjempesøt jente og gutt på ...

Dag 49, søndag - Cape Point

Ut på tur - igjen. Sen morgen før vi dro til Calypso på Cape Point. Etter litt å drikke og en runde yatzy fant vi veien ut i solen (etter å ha kikket på krokodillene selvsagt). Men strandforholdene...

Dag 48, lørdag - Strandtur

Setsetal (operation clean the nation) i dag, noe som førte til at vi ikke kom oss på veien før 13 - takk og pris! Vi dro rett til Seaview der det for min del ble en nødvendig engelsk frokost. Etter...

Dag 47, fredag - Jungle

Morgenen i Gunjur var fin med nydelig engelsk frokost, før Faraba kjørte oss til Jungle på Sanyang. Vi ble enige om at Footsteps eco lodge er et veldig fint og stille sted med nydelig mat, men litt...

Dag 46, torsdag - Illegale footsteps

I dag hadde jeg tatt fri fra jobb for å dra på tur med mamma og Georg. Faraba hentet oss og vi kjørte utover mot Gunjur og eco-lodgen Footsteps. Da vi egentlig skulle ta av fra hovedveien, ble det ...

Dag 45, onsdag - exitement!

Wow, vet ikke riktig hvor jeg skal begynne å fortelle... Jeg var da på plass på sykehuset i Banjul (mens mamma og Georg var med Bent, Rosmarie, Rolf og Annie på rundtur med Nicki). I løpet av arbei...

Dag 44, tirsdag - hverdagsliv

Utroolig lite å gjøre - og drepende varmt - på klinikken i dag... Eneste "spennende" var en dame som kom for å ta en graviditetstest. Da hun kom tilbake for å få svaret (positivt) besvimte hun før ...

Dag 43, mandag - tilbake til hverdagen

Så var det tilbake på jobb igjen - noe som egentlig var veldig deilig! Litt travelt pga. vaksinasjonsdag utenfor. Litt over 11 kom mamma og Georg for en omvisning, før vi møtte Mohammed Touray. Han...

Dag 42, søndag - Sanyang - igjen

Dagen ble tilbrakt med mamma, Georg og Faraba på Ospreys i vakreste Sanyang. Vanvittig varm dag, så ble ikke så mye sol, men til gjengjeld mye bading og backgammon/yatzy i skyggen. Jeg vant samtlig...

Dag 41, lørdag - Sheraton

Å, for en deilig dag!! Etter frokost dro mamma, Georg og jeg til Sheraton for å tilbringe dagen i solen ved bassengkanten. Herrrlig! Det begynner å bli litt varmere igjen (28 grader) etter en "kald...

Dag 40, fredag - små gleder

Tidenes frokost i dag - mamma hadde med brunost og knekkebrød! Å, lykke!! Og etter frokost var det utdeling av bursdagsgaver - påskeegg fikk jeg til og med! (Eneste nedtur var at mamma skrev gratul...

Dag 39, torsdag - Besøk

Hurra!! Dagen gikk med på rydding og vasking mellom søvntoktene, til Muhammed kom og vi dro til Westfield for å kjøpe dvd'er. At ikke jeg tenkte på dette tidligere - 10 filmer for 10 norske kr. Du ...

Dag 36-38 - Redusert

Det måtte jo skje... Nå som jeg har klart meg 5 uker uten problemer var det vel på tide å bli syk. Våknet opp mandag morgen med oppkast og "Banjul-belly". God start... Dermed var det rett til klini...

Dag 35, søndag - tæn

Fridag på stranden, yes please! Etter frokost satt jeg på med Bent og Rosmarie til Bungalow Beach. Deilige timer med juice fra Ebrima, vannmelon og ananas fra Maria - og en håndvevd løper jeg ikke ...

Dag 34, lørdag - Bursdagsjente!

Hurra for meg!! Selv om det var litt rart å ikke bli vekket av mamma, pappa og lillebror med bursdagssang og kaker, ble det en veldig fin dag allikevel. Etter bursdagsfrokost med Ousman, Ebrima, Be...

Dag 33, fredag - Diesel

For ca. tre uker siden skrev jeg om da jeg var med Jordan for å fikse bilen hans og forelsket meg helt i en liten valp som bodde i oljesølet på verkstedet. Tilfeldighetene ville ha det til at Samba...

Midlertidig ute av drift

Oppdateringer fra helgen kommer så fort jeg er ferdig med å kaste opp og klarer å holde meg våken lenger enn 20 min. av gangen.. Jeg har blitt diagnostisert med "abdominal infection", noe som dekke...

Dag 32, torsdag - avskjed og bursdagsplaner

I dag dukket et kjent ansikt opp på klinikken; Haddy har blitt syk (antakelig smittet av bestemor) og kom for å bli undersøkt. Etter å ha avkreftet malaria, ble det konstantert et usedvanlig høyt a...

Dag 31, onsdag - Spontant

Tidlig til Banjul i dag igjen. Det er virkelig gøy å jobbe på den diabetesklinikken, selv om det er frustrerende hvor få av alle undersøkelsene de burde gjøre, som faktisk blir gjort. Nytt av dagen...

Dag 30, tirsdag - Frihet

I dag tok jeg meg fri fra jobb for å tilbringe en hel dag med Mette og Kebba før de reiser hjem på torsdag. Nyydelig å sove litt lengre enn 7, stå opp og spise deilig frokost, og så hive seg i taxi...

Dag 29, mandag - The Gym

Verden er så pitteliten - noe som ble vist til de grader på jobb i dag. Jeg holdt på å stikke meg selv to ganger i dag da pasientene jeg skulle teste plutselig begynte å snakke norsk til meg. Gambi...

Dag 28, søndag - sprøstekt

Fantastisk å tilbringe en heeeel fridag på stranda! Jeg var tidlig oppe og dro alene til Bungalow Beach. Der ble jeg ønsket velkommen av juicemannen min, Ebrima, som rigget til solseng og laget dei...

Dag 27, lørdag - Latter

Deeeilig å sove lenge!!! Mette og jeg tok oss en tur ned på stranden her i Bijilo etter frokost. Det ble hysterisk festlig da jeg viste Mette hullet vi må klatre gjennom for å komme til stranda!!! ...

Dag 26, fredag - Banjul

Nok en tidlig morgen - kl. 8 satt Mette, Kebba og jeg i taxi på vei til hovedstaden og markedet. Kebba skulle se etter div. fotball t-skjorter, mens jeg var ute etter kjolestoff. Etter 3 timers trå...

Dag 25, torsdag - Dr. Korneliussen

Da jeg kom på jobb i dag bestemte Jim seg for at det var på tide jeg fikk meg jobbuniform. Derfor gikk vi på lageret - og fant den fine lab-coat'en! Haha. Så resten av dagen gikk alle de ansatte ru...

Dag 24, onsdag - Diabetesklinikk og rundtur i Banjul

Opp kl. 6 og taxi i halvsøvne til klinikken der Samba hentet meg og kjørte meg til sykehuset i Banjul for nok en dag på diabetesklinikken. I dag jobbet jeg igjen med Ousman Jammeh og fotundersøkels...

Dag 23, tirsdag - Barnevakt

Klinikkjobb igjen. I dag hadde jeg en pasient som faktisk fulgte rådene om sunt kosthold, lite sukker og mye trening. Hennes bekymring var mer at sønnen hennes var lat og ikke brydde seg om hennes ...

Dag 22, mandag - Butcher Shop

Tildig opp og på jobb på klinikken igjen. Det var rolig på lab'en, men utenfor var det vanvittig mye folk fordi det pågår en myggnettkampanje støttet av regjeringen. Flott tiltak, men hjelpe meg så...

Dag 21, søndag - Bungalow Beach

Etter en sen frokost dro Aida, og jeg kastet meg i en taxi til BB (Bungalow Beach) for å møte Mette, Kebba, Faraba, Sute, Bas og Ser. Det var masse bølger og vi leide surfebrett og koste oss masse....

Dag 20, lørdag - Ny bomtur

Nok en dag med tidlig opp for å reise til klinikken. I dag var også setsetal, eller "operation clean the nation", noe som vil si at det ikke er lov å kjøre mellom kl. 9 og 13 da alle skal være hjem...

Dag 19, fredag - frustrasjon

Så var det opp kl. 6 da, for å komme meg til klinikken før 8. Doktoren dukket opp rundt halv 9 - kun for å fortelle meg at møtet med dr. Alieu Gaye, visepresidenten i International Diabetes Federat...

Dag 18, torsdag - Besøk fra Norge!

Jobbdag på klinikken der jeg traff fire kjempesøte gamle damer som alle hadde diabetes. Jeg målte fastende blodsukker, og ba de komme tilbake etter lunch for å sjekke hvordan ståa var etter maten. ...
Eline den fine

22, Tønsberg

Tidligere var dette en typisk "min-hverdag-blogg". I dag er det blitt en blogg der jeg deler mine tanker før, under og etter min reise til Gambia der jeg forhåpentligvis vil øke noen menneskers livskvalitet.